Sexuell praktik del 1: Tantra

Jag ämnar att i ett par inlägg skriva om sexuella praktiker och vad vi kan lära oss av dem. Jag kommer samtidigt försöka både slå hål på vissa felaktiga uppfattningar om dem och rikta viss kritik mot dem. Först ut är den mytomspunna österländska kamasutriska läran som kallas tantra.

Det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att skriva om sexuella praktiker på ett seriöst sätt utan att först förklara vilken förförståelse och ingång jag själv har till dem; därav kommer dessa inlägg att bli de mest personliga jag har skrivit i den här bloggen hittills. Så varsågoda!

Tantra-480x300Vad menar jag med begreppet ”tantra”? Det är ett oerhört vitt begrepp som beskriver olika typer av andliga livsåskådningar. Allt ifrån att inte vara sexuellt alls utan att endast beröra livsenergier till att handla om mjuk innerlighet och närvaro där två personer sitter och stirrar in i varandras ögon i timvis, medvetna om sin andning och s k ”energier” som tänks flöda emellan parterna.

Den tantra som jag är bekant med är allt annat än mjuk och oskyldig. Det är starka hands-on praktiker som berör alla delar av sexualiteten. Jag har aldrig gått några regelrätta kurser och betalat tiotusentals kronor för att lära mig om detta, men jag är väl bekant med tänket då jag de senaste fem åren har tagit del av workshops, föreläsningar, mingel, festivaler, fester. Jag har tagit individuella sessioner, samt pratat mycket och nyfiket tantrautövare och avhoppare. Och ja, jag har haft en rad tantriska älskare som har varit mer eller mindre angelägna om att få visa sina begåvningar och även lära ut vad de kan till mig med varierade resultat; de som har gått flest dyra kurser och häftigast betonat sin kunnighet har inte nödvändigtvis varit de som har mött mina sexuella behov bäst eller mest inkännande. Hur de har varit som älskare har varierat väldigt, vilket visar på hur olika vi tolkar samma kunskaper vi får till oss, till och med när kunskaperna ges på ett praktiskt plan.

För att vara mer specifik har jag på olika sätt berört Sexsibility samt  David Deidas könspolaritetsidéer som har lagt grunden för The New Tantra (fortsättningsvis kallat TNT) och det på senare tid mediarosade och risade Raw Man. Alla dessa läror skiljer sig åt mycket från varandra och från lärare till lärare även om de har vissa gemensamma beröringspunkter. Jag kommer inte beskriva någon av dessa specifikt, utan plocka lite inspiration och tankar från varje och lite slarvigt bara uttrycka mig i form av att ”inom tantran så…”. Det bör tilläggas att jag inte är någon expert/lärare/guru inom tantra.

Jag ska nu med ett nyanserat sinne försöka beskriva några av de kunskaper som finns att hämta:

  • Medveten beröring. Precis som i meditation tränas du i medveten närvaro. I sexuella situationer är det oerhört viktigt att bli medveten om sina egna kroppsliga och känslomässiga reaktioner samt att kunna läsa av andras. Du lär dig att kunna ta på någon annan utan att vara krävande i din beröring i syfte att vilja ge snarare än att få.
  • Andning: Djupandas istället för att kåtandas så saktar du ner upphetsningen. Tanken är att du sprider den sexuella energin runt i hela din kropp.
  • Inte peak-orgasmera. För att kunna ge och ta emot medveten närvaro fungerar det inte att ha orgasmen som mål och att allt annat dit är som något slags förspel där kroppar används för att gnida varandra till klimax. Att oavsett kön träna sig på att ha sex utan att komma ses som önskvärt. Följden blir njutning av att ha kåthet som flödar runt i kroppen efter att vi väljer att bryta sexakten. Detta uppger många som praktiserar tantra ger dem mer livsglädje och energi som de kan omvandla till att vara exempelvis mer ömsinta människor eller prestera bättre i arbetet, då den sexuella energin enligt den tantriska läran är densamma som livsenergin.Skärmavbild 2015-01-27 kl. 01.15.38

En del tantriska skolor, såsom TNT, uppmanar till att aldrig peak-orgasmera någonsin igen. Mannen ska inte spruta ut sin säd och kvinnan ska inte stimulera klitoris eller vagina till orgasm då man i så fall slösar på sin livsenergi, sin ojas. Detta vill jag avfärda som ren humbug. Det finns ingenting som tyder på att orgasmer skulle var hälsovådligt på något sätt. Tvärtom finns det studier som indikerar på att för kvinnor höjer orgasmer smärttröskeln och för män kan de hjälpa mot prostatacancer. Jag vet dock flera tantriker som säger att de mår bättre av att inte peak-orgasmera alls, och morgasmfaktaman1bår man bra av det så har jag ingenting att invända mot det. Var och en får hitta sitt sätt vad de njuter av. Det jag ställer mig emot är att svälja oventenskapliga koncept som inte gynnar en för att vissa delar av läran är bra; det blir idealiserande, för att inte säga sekteristiskt.

  • Utgår från kvinnans sexualitet. Jag skulle ändå säga att tantran i mångt och mycket utgår från kvinnans sexualitet, eller åtminstone idén om den. Kvinnans sexualitet ses som långsammare och mer tidskrävande, men njutningen blir desto större när hon får den tid hon behöver. I en tvåkönskonstellation uppmuntras mannen sakta ner för att möta henne; inte tvärtom. Oavsett är det en trevlig övning i ett samhälle där allt annars ska gå så snabbt. Det går inte att utöva tantra stressad.
  • Dearmorering. Idén utgår ifrån att alla våra negativa känslor, stress och trauman genom livet sätter sig som spänningar i kropp och själ och påverkar hämmande på vår sexualitet. Det som fick mig att fastna för tantra under en period var de praktiska underlivsdearmoreringarna som utgår från tryck och massage i underlivet. Och ja, precis som att vi kan släppa spänningar i axlar och nacke genom att hålla försiktigt på muskelknutor och trycka så kan vi göra det i underlivet. Dessutom kan det för en del kvinnor vara oerhört stimulerande och skönt att få känna tryck utanpå vulvan och inuti vaginan mot slidväggarna från alla möjliga vinklar istället för att bara penetreras in-ut. För mannen anses det särskilt viktigt att anus dearmoreras då bl a homofoba rädslor har satt sig där och hindrar kundalinienergin att flöda.
  • Kundalinienergi och helkroppsorgasmer. Jag kommer att beskriva dessa fenomen betydligt utförligare i mitt nästa inlägg. Men kort och gott: Sexuell energi som får hela din kropp att börja skaka. Kundalinin anses vara sovande på de flesta och då många får peakorgasmer anses energin inte få nån chans att leta sig uppåt längs med ryggraden för att orsaka dessa mer kraftfulla orgasmer som innefattar mer än genitalierna.
  • Polaritetstankar och normbrytningar. Raw Man anklagades lite orättvist i media för att vara heteronormativt. Jag förstår kritiken och håller till stor del med om den (en Raw Man-assistent sa till mig en gång att jag som kvinna inte skulle veta mitt livs syfte utan tillåta mig själv att vara förvirrad och ledas av en man. Jag är övertygad om att det sades i all välmening, så jag har inte blivit en hatare på grund av några feministiskt inkorrekta uttalanden. Detta var innan Raw Man blev mediauppmärksammat, så det kan hända att han har ändrat uppfattning nu efter all kritik), men kritikerna har inte riktigt förstått läran bakom:

Deidas läror utgår från ett könsbinärt tänk om att att män och kvinnor har individuellt olika procentsatser av feminint och maskulint i sig (ingen är dock hundra procent det ena eller det andra). Det feminina står för det stereotyp kvinnliga, som att vara mjuk, receptiv, inkännande, känslosam etc. Och det maskulina står för det stereotypt manliga som att vara initiativtagande, riktad och stabil etc. Män och kvinnor uppmuntras att utforska sina polariteter och crossdressing är vanligt. En hel del tantriker lägger väldigt lite vikt på vem du har sex med; flödar din sexuella energi ”ska” du i princip kunna ha det med vem som helst; oavsett ålder, utseende eller kön. Grunden är alltså inte heteronormativ i första hand, dock väldigt normerande i form av att hur mycket och hur många du vill ha sex med är ett mått på din tantriska utveckling och medvetenhet. Då samhället i övrigt är oerhört mononormativt hyllar tantran i mångt och mycket polyamori. Och då kvinnor som ligger runt vanligtvis anklagas för att vara slampiga, talas det i tantran om slampighet i positiva ordalag; ”the divine slut”.

Detta kan säkert för en del låta öppensinnigt. Men att byta ut vissa normer mot andra, även om de bara delas av vissa i en subgrupp, är någonting jag motsätter mig starkt. Var och en måste få känna efter hur den vill leva, i två- eller i flersamhet, i hetero-, bi, eller homokonstellationer, utan att det finns något ideal om att det ena eller andra skulle vara bättre/medvetnare på något sätt.

  • Livsåskådning och livsstil. Jag har nämnt ordet ”medvetenhet” vid ett antal tillfällen. Det är för att många människor som praktiserar tantra säkert är medvetnare än många andra om mycket kring sin sexualitet (vilket man kan hoppas då de så intensivt utforskar den). Det är ofta samma människor som ägnar sig åt andra hälsofrämjande alternativa metoder som homeopati, raw-food, yoga och meditation med allt det goda och det vilseledande det medför. Plus är att de ofta bryr sig mycket om sig själva, intresserar sig för sin personliga utveckling och hälsa, ifrågasätter samhällsövergripande idéer, intresserar sig för existensiella frågor, försöker ta sig ur offerroller och ta makten över sina liv och försöker leva ett liv bort från ekorrhjul och stress. Tantra som det oftast betonas är så oerhört mycket mer än sex. Det är en livsstil.

Dock så tror vissa att de har hittat någon slags sanning, i TNT kallas den ”crazy wisdom”, som inte går att ifrågasätta. Och ja, Gud är inblandad på något märkligt sätt i allt det här. Eller någonting som vi förnimmar som andligt i alla fall. Och visst kan sex kännas som himmelriket, men detta att tantra lutar sig mer på tro än på vetenskap gör att koncepten faller som en seriös praktik ur västerländska mått och får sälla sig till alternativfacket. Att folk ändå dras så okritiskt till tantriska läror och att flera självutnämnt kan kalla sig sexexperter och får hängivna anhängare tycker jag visar på det hur bristande informationssamhället kring sex är och hur få ställen med sexuella praktiker det faktiskt finns för de som verkligen vill lära sig mer, eller har sexuella spänningar/trauman de behöver bearbeta och märker att samtalsterapi inte ger så mycket.

Tips relaterade till detta inlägg:

Sveriges radio: Meningslös jakt på G-punkten

RFSU: Låt bli att stoppa in den

Annonser

3 reaktioner till “Sexuell praktik del 1: Tantra

  1. Johan Sundström

    Utan att invända mot ”Orgasmfakta män”-rutan, undrar jag om inte en ännu större orsak är att ett rätt stort flertal av de som väljer att inte forska på det är människor som redan tror sig ha en datapunkt på hur manlig sexualitet funkar, och sakna nyfikenhet på andra mäns sexualitet.

    Det är visserligen litet dålig principle of charity att misstänka att homofobi har något med fenomenet att göra, men det känns som att det rimmar rätt väl med vår kultur, och bristen på självempati bland män, och intresse för att våga problematisera, eller alls rucka på gängse bilder av hur manlig sexualitet funkar.

    Gilla

  2. David

    Detta skulle jag säga är en ganska god sammanfattning av problemet kring den västerländsks tantriska läran.
    Som med det mesta som vi västerlänningar tar oss an, så gör vi det enligt vår kultur. Någonting annat vore ju faktiskt väldigt konstigt.
    Den tantriska filosofin handlar egentligen väldigt lite om sex. Det finns oerhört många tantriska läror (över 100) varav ca två är sexuell tantra. När västerlänningar fick nys om denna tantra så valde vi att ta med enbart den sexuella läran, vilket kanske inte heller är så underligt då människans största drift är den sexuella, därav fascinerar denna oss också mycket.
    MEN tantriska filosofi i sin renhet har väldigt LITE att göra med sex. Detta är den västerländska tolkningen av det hela.
    Jag tror inte att det är för intet som vi i väst bär på så oerhört många blockeringar i våra ”sexuella områden” då detta är någonting som exploaterats så oerhört och dessutom är förenat med mycket skam. Det är lite som att vi inte vet riktigt i vilken ände vi vill börja, så länge vi får någon form av ”upplysning” fort så är vi glada – människans naturliga sökande efter kickar.
    Men den tantriska filosofin går egentligen emot det snabba ”kickandet” och handlar om att bygga upp någonting långsamt och medvetet. Ett livsprojekt. Minst. Och den tantriska filosofin handlar dessutom mycket lite om sex.
    Detta är en aspekt jag skulle vilja att fler skulle välja att ifrågasätta.
    Jag tror att vi i stort sett spär på våra sexuella blockeringar genom att exploatera och ge så många pekpinnar kring det.
    Om man nu vill ha någon form av andlig utveckling i sitt liv så tror jag att det är viktigt att låta detta ta tid. Det är precis som yoga, en disciplin. Man bygger långsamt och får så mycket tillbaka i slutänden.
    Det sexuella kommer på köpet men är inte det primära.
    Och när vi ändå är inne på den mystiska kundalinin, så är det oftast inte den som är verksam när vi ser människor skaka med kroppen osv. Det är ett överanvänt uttryck som relativt få faktiskt har upplevt.
    Det finns många olika energier som kan röra sig genom kroppen och bland annat få den att skaka. Dessa kan vara både behagliga och obehagliga och kan relativt enkelt startas. Kundalinienergin är dock någonting oerhört kraftfullt, som man kan få erfara efter många många år av utövande av exempelvis meditation. Den kraften är så stark att de som upplever den blir totalt paralyserade och för att kunna upplevs den behövs det att våra ”blockeringar” i kroppen är borta. Försöker vi att få igång kundalinin för tidigt genom olika typer av stimuli så förstärks de blockeringar vi har i kroppen, vilket lett till att många fått svåra psykoser i jakten på kundalinin. Kundalini är ett oerhört överanvänt begrepp som få vet vad det innebär, det är inte kundalinin som är verksam när folk ligger och skakar. MEN som sagt, det finns många olika sorters energier som kan röra sig i våra kroppar.
    Tack för att jag fick dela med mig av mina tankar om detta och tack för att jag fick ta del av dina!
    Allt gott!

    Gilla

  3. Ping: Sexuell praktik del 2: BDSM | Sex och samhälle

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s